We kennen ze allemaal, de emoji’s op je telefoon die zonder woorden, heel veel kunnen ‘zeggen’. De pictogrammenreeks breidt elk jaar verder uit en dat heeft wetenschappers aan het denken gezet. Met als resultaat dat ook in de gezondheidszorg emoji’s de laatste jaren onderwerp van onderzoek zijn, want de simpele pictogrammen kunnen taalbarrières overwinnen en communiceren verbeteren. Ook bij het gebruik van Messaging in de zorg.
Er is een groeiende interesse in het bestuderen van de effecten van emoji’s in de gezondheidszorg. De verklaring daarvoor is net zo simpel als een emoji zelf: het kan communicatie vergemakkelijken en verbeteren. In een healthcare omgeving is dat zeer waardevol, want een juiste uitwisseling van informatie tussen zorgverlener en patiënt is van groot (en soms zelfs levens-)belang.
Opkomst medische emoji
In de afgelopen zes jaar hebben medische emoji’s hun intrede al bij het grote publiek gedaan. Dat begon met een injectiespuit (populair tijdens de corona crisis) en een pil in 2016. De reeks is inmiddels uitgebreid tot zo’n 45 emoji’s. Van lichaamsdelen en organen tot rolstoelen en zorgverleners . Zelfs het symbool van geneeskunde uit de Griekse oudheid, de staf van Asclepius, is nu een emoji,⚕️.
Dat de emoji populair is, werd al in 2015 duidelijk. Toen benoemde het Oxford woordenboek de emoji 😂 tot Woord van het jaar 2015. We weten inmiddels dat meer dan 90 procent van de online gebruikers emoji’s gebruikt om complexe concepten doeltreffender te communiceren met minder woorden.
Healthcare: steeds meer online
Terug naar healthcare. Want er is veel te zeggen voor het gebruik van emoji’s in de gezondheidszorg. Een voorbeeld: het verbeteren van handhygiëne (om infectieziektes te voorkomen). In Australië werd in 2019 onderzoek gedaan naar de naleving van handhygiëne bij schoonmakers in ziekenhuizen. Hoewel deze groep zich bewust was van de noodzaak van handhygiëne, werden de regels niet goed nageleefd. De oorzaken lagen vooral in de wijze van communiceren: een overdaad aan informatie en verwarrend trainingsmateriaal. De oplossing hier zou kunnen zijn: het gebruik van simpele geheugensteuntjes (emoji’s) in combinatie met begrijpelijke taal.
Communicatie tussen patiënt en zorgverlener
Uit onderzoek van PerfectServe in 2020/2021 blijkt dat emoji’s in de gezondheidszorg vooral worden gebruikt om positieve berichten over te brengen. Het Amerikaanse bedrijf baseerde zich op bijna 16.000 berichten van vijf van haar grootste klanten (zorginstellingen). Het meest gevonden symbool was het 👍 , gevolgd door een 🙂 en het 🙏 . De icons worden vooral gebruikt tussen zorgverleners zelf, maar door de groeiende diversiteit in onze maatschappij zouden ze ook heel goed ingezet kunnen worden voor communicatie tussen zorgverleners en patiënten. Bijvoorbeeld bij het communiceren van symptomen of pijnniveaus of het doorgeven van ontslaginstructies.
Voorbeelden van emoji’s in de gezondheidszorg
In 2017 werd de 🦟 emoji geïntroduceerd om de communicatie en het onderzoek met betrekking tot door muggen overgebrachte ziekten te verbeteren en uitbraken te monitoren. 🤒 en 🤧 behoren tot de smileys die kunnen worden gebruikt om een ziekenhuispatiënt, iemand met een verkoudheid of griep uit te beelden. Andere gezondheidsgerelateerde emoji’s zijn 🥼 , 🦠 , 🧪 , 🧫 , 💉 , 💊 , 🩺 , 🏥 , 👨⚕️ , 👩⚕️ en 🧬 . Deze zijn ook toegevoegd aan Unicode 11.0 in 2018 om wetenschappelijke communicatie in de digitale wereld te vergemakkelijken.
Emoji in berichten
Er valt nog veel te winnen door de inzet van emoji. Het is een waardevolle aanvulling op tekst, daar waar taal een barrière vormt. Je kunt het vergelijken met een SMS bericht versus een e-mail. Door de het maximum van 160 karakters van een SMS bericht wordt de zender ‘gedwongen’ om helder en kort te formuleren. Dat komt de kracht van de boodschap ten goede.
Gemeenschappelijke taal
Emoji’s hebben de wetenschappelijke aandacht getrokken omdat ze in staat zijn emotie, houding en aandacht over te brengen wanneer ze aan een tekst worden toegevoegd. Dwars door talen en culturen heen. Een SMS bericht of emoji zal natuurlijk nooit het face-to-face gesprek met een arts vervangen, maar emoji’s vormen wel een gemeenschappelijke taal. Wij verwachten dat emoji’s de komende jaren steeds vaker worden gebruikt in een medische context. Vooral omdat steeds meer communicatie tussen artsen en patiënten online plaatsvindt en er sprake kan zijn van een taalbarrière.
Meer weten over SMS in de gezondheidszorg?
Spryng is 16 jaar geleden opgericht om het aantal ‘no-shows’ in de gezondheidszorg terug te dringen door afspraakherinneringen te versturen via SMS. Inmiddels werken we ook voor heel veel sectoren, maar processen optimaliseren in de zorg, dat blijft een speerpunt van ons bedrijf. We vertellen u er graag meer over. Bel +31 20 770 30 05 voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek.