Een slimme tool voor transport- en distributiebedrijven.
SMS services vind je tegenwoordig in tal van bedrijven en sectoren. En dat is niet zo gek want het is een slimme en veilige manier van communiceren. Ook in de logistieke sector zie je SMS steeds vaker ingezet worden. Bij transport- en distributiebedrijven, koeriersdiensten, enzovoorts. Vaak gaat het om toepassingen van SMS die de service en efficiency verhogen en de kosten verlagen. Ook voor kleine tot middelgrote logistieke bedrijven is de SMS Gateway een relatief goedkoop communicatiemiddel zonder hoge overheadkosten. In de transportsector, waar de concurrentie vaak hoog is en de marges laag, is innovatief ondernemen dan ook van groot belang om geen marktaandeel te verliezen. En daar komt SMS om de hoek kijken.
SMS voor transportbedrijven
Snelle en betrouwbare communicatie is een must voor transport- en distributiebedrijven. Inkopers, verkopers, dienstverleners, chauffeurs en klanten, ze zijn allemaal afhankelijk van accurate informatie bij het consistent leveren van goederen. Doeltreffende communicatie is dus van cruciaal belang voor een soepele doorstroom van de goederen en pakketten. SMS fungeert daarbij als een spin in het logistieke web, want juist transport- en logistieke bedrijven profiteren optimaal van de toepassing van SMS. Het is een perfect communicatiemiddel voor veel doeleinden. Van mobiele waarschuwingen tot afspraakherinneringen en statusmeldingen van leveringen. Hieronder geven wij u een aantal voorbeelden van het gebruik van de SMS Gateway voor de transportsector:
– Processen verbeteren
SMS vereenvoudigt uw logistiek met geautomatiseerde ophaal-, aflever- en statusmeldingen naar uw klanten en chauffeurs. Met een simpel tekstbericht stuurt u de juiste (of nieuwe) contactgegevens of nieuwe opdrachten naar de chauffeur.
– Updates naar klanten sturen
U kunt klanten per SMS informeren over de orderstatus en bezorgtijd. Als een vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld door een ongeval op de snelweg vastzit in het verkeer, kan hij de klant of het magazijn snel via SMS laten weten hoeveel vertraging de levering oploopt. Op die manier is de volgende schakel ook beter voorbereid op het eigen logistieke proces. Win-win! En uw klanten zijn via een SMS bericht ook snel geïnformeerd in geval van voorraadtekorten, backorder leveringen of systeemstoringen.
– Betalingsherinnering per SMS versturen
Nooit meer te laat betaald. Met SMS stuurt u eenvoudig en laagdrempelig een betalingsherinnering naar klanten. Geautomatiseerd!
– Altijd actuele informatie ‘on the road’
Met een SMS bericht informeert u chauffeurs snel over last-minute wijzigingen in de planning. Er is namelijk geen internetverbinding nodig om een SMS te ontvangen en het geeft direct een alert op de telefoon. Vandaar de hoge ‘open rate’ van SMS (zo’n 97%)! Uit onderzoek is gebleken dat mensen berichten via hun telefoon eerder zien, lezen en erop reageren dan welke andere vorm van communicatie dan ook.
– SMS zorgt voor duidelijke planning & overzicht
Ook als hulpmiddel bij het inplannen van roosters is SMS heel handig. Het werkt zeer efficiënt bij het maken van werkschema’s en het delegeren van verantwoordelijkheden. Voor de transportsector, 24/7 in beweging, dus zeker een slimme tool!
– Veiligheid voorop bij SMS
SMS geeft medewerkers en klanten ook de mogelijkheid om veilig in te loggen in uw bedrijfssystemen. Via 2FA (Two Factor Authentication) is het namelijk extra safe inloggen. Een verificatiecode wordt per SMS naar uw telefoon gestuurd. Zo simpel kan het beveiligen van digitale omgevingen zijn!
– SMS marketing acties
SMS services kunt u ook inschakelen voor promotionele acties. Bijv. door klanten te informeren over een tijdelijke aanbieding. In tegenstelling tot e-mails worden SMS berichten niet als spam gezien. En ‘verzuipen’ ze niet in een grote hoeveelheid aan berichten zoals bij e-mail vaak wel het geval is. SMS leent zich ook uitstekend om enquêtes te versturen waarin feedback wordt gevraagd over een levering of service. Heel simpel, met een link naar de online enquête in het SMS bericht. Handig als u uw dienstverlening nog verder wilt optimaliseren.
De voordelen van SMS
Het mooie van SMS? Het is kort en snel. Er zit geen vertraging tussen het moment waarop het bericht wordt verzonden en het moment waarop het bij de ontvanger binnenkomt. In de transport en logistiek, waar real-time updates en duidelijkheid van het grootste belang zijn, is SMS dan ook een waardevol communicatie-instrument.
SMS berichten verminderen ook het telefonisch contact en het aantal oproepen van zowel klanten als chauffeurs. En dat is prettig, want telefonisch contact kost veel meer tijd dan een SMS sturen of ontvangen. En omdat iedereen met een mobiele telefoon weet hoe SMS werkt, hoeft u geen tijd te besteden om gebruikers te leren hoe ze hiermee om moeten gaan.
Alle services onder één dak met de SMS API
SMS voor transport- en logistieke bedrijven is eenvoudig te integreren in bestaande systemen met behulp van één simpele SMS API van Spryng. Zodat u kosteneffectief, snel en en veilig communiceert met klanten, chauffeurs en werknemers.
Meer weten? Bel Spryng
Met de integratie van de SMS API van Spryng tilt u de dienstverlening van uw bedrijf naar ‘the next level’. Wij helpen u graag op weg met onze slimme SMS oplossingen voor de transport en logistiek. Dat houdt de vaart er zeker in! Bel voor meer info of een vrijblijvend gesprek met +32 2 588 19 31.