Laatste nieuws

De wereldwijde connectie: een verkenning van de meest gecontacteerde sectoren wereldwijd

Marketing
De wereldwijde connectie: een verkenning van de meest gecontacteerde sectoren wereldwijd

In een tijdperk dat wordt bepaald door technologische ontwikkelingen en wereldwijde verschuivingen, verandert de dynamiek van communicatie tussen consumenten en zakelijke interacties snel en aanzienlijk. Om een goed beeld te krijgen van hoe het landschap van zakelijke communicatie verandert, hebben Spryng en Commify een grondig onderzoek uitgevoerd onder duizenden consumenten over de hele wereld om de vraag te beantwoorden: Met welke sectoren nemen consumenten het vaakst contact op?

Evoluerende consumententrends: verschillen per sector onderzoek

De detailhandel staat in het middelpunt van deze transformatie. Overal ter wereld zien we een toename van online winkelen na de pandemie, consumenten wenden zich steeds vaker tot e-commerce platforms voor hun aankoop behoeften. Voorspellingen van industrie-experts suggereren dat deze trend zich zal voortzetten (Baluch, 2023). Ook offline retailers, zoals supermarkten, juweliers en dierenwinkels, merken de gevolgen van deze digitale revolutie. In Europa zien we zelfs de opkomst van een nieuwe sector van supermarkten die geen fysieke locaties meer heeft zoals het Nederlandse Picnic en het Franse Hoora – en flitsbezorgers zoals Getir.

Als gevolg van deze verschuiving is er een grotere behoefte aan contact tussen consumenten en retailers. Online bestellingen vereisen van nature meer communicatiestromen, waardoor vooral retailers zijn opgeklommen tot een van de meest gecontacteerde sectoren over de hele wereld. Buiten de Europese Unie beschouwt het Verenigd Koninkrijk de detailhandel als de sector die het meest gecontacteerd wordt door consumenten, met een verbazingwekkende 44,3%, op de voet gevolgd door Australië met 35,8% en de Verenigde Staten met 32,6%.

Percentage consumenten dat frequent contact opneemt met retailers

De op één na meest gecontacteerde sector is telecom. Dit weerspiegelt het feit dat onze mobiele telefoons steeds meer een essentiële rol spelen in ons dagelijks leven. Onze telefoons zijn onmisbare hulpmiddelen geworden om bedrijven te bereiken via verschillende media. Consumenten kunnen met bedrijven communiceren via telefoongesprekken, sms-berichten en apps zoals WhatsApp en niet te vergeten, e-mail.


Wilt u meer weten over communicatiebehoeften en -trends? Het volledige onderzoeksrapport is binnenkort gratis te downloaden.


Het evoluerende landschap van consumentenbehoeften wordt echter niet alleen beïnvloed door technologie, maar ook door andere factoren zoals de stijgende bedragen die je moet betalen over de rente, politieke kwesties en de gevolgen daarvan: de escalerende energieprijzen, waardoor de vraag van consumenten naar contact met financiële instellingen en nutsbedrijven steeg. 

Ook de financiële sector komt uit het onderzoek naar voren als industrie met veel consumentencontact. Deze trend wordt weerspiegeld in verschillende landen, waar financiële instellingen op de tweede plaats staan. Bijvoorbeeld in Nederland (22,6%), Duitsland (27,2%), Frankrijk (27%), Spanje (27%), Australië (25,4%), België (25%) en de VS (24,2%) willen consumenten vaak contact met financiële entiteiten.


Het percentage consumenten dat frequent contact opneemt met organisaties in de financiële sector



Hoewel het landschap wordt gedomineerd door technologie en financiën, eisen food delivery companies de aandacht op als de op twee na meest gecontacteerde sector in Spanje en Italië, waarmee ze traditionele sectoren zoals de publieke sector en de gezondheidszorg in alle onderzochte landen overtreffen. Het is in de lijn der verwachtingen dat communicatie in deze sector een steeds belangrijkere rol gaat spelen.

Met welk type bedrijf heb je het vaakst contact moeten opnemen in de afgelopen 12 maanden (het volledige jaar 2022)?

De volgende grafiek geeft weer hoe de respondenten de vorige vraag hebben beantwoord. De percentages staan voor het aantal respondenten dat in de afgelopen 12 maanden contact moest opnemen met een specifieke sector.

Contactfrequentie ratio
per sector (12 maanden)

Techbedrijven overtreffen lokale overheden in contactfrequentie

Het onderzoek van Spryng en Commify heeft verrassende resultaten opgeleverd op het gebied van digitale connectiviteit. Burgers hebben de neiging om veel vaker contact op te nemen met technologiebedrijven en mobiele apps dan met hun lokale overheids- en zorginstanties. Deze intrigerende ontdekking werpt een licht op de veranderende dynamiek van communicatie in het digitale tijdperk.

De onderzoeksresultaten schetsen een opvallend beeld van de manier waarop burgers in hun dagelijks leven contact zoeken met instellingen. Nu het digitale domein steeds belangrijker wordt en een cruciaal aspect vormt in de moderne samenleving, is het geen verrassing dat individuen zich regelmatiger richten tot techbedrijven en mobiele applicaties dan tot publieke zorgorganisaties. 


Wilt u meer weten over communicatiebehoeften en -trends? Het volledige onderzoeksrapport is binnenkort gratis te downloaden.


Als we deze bevindingen nader bekijken, kunnen we een fascinerende vaststelling doen: traditionele en overheidsgerelateerde entiteiten hebben zich vakkundig aangepast aan het veranderende communicatielandschap. Om hun relevantie te behouden, moesten ze hun informatie activiteiten in een steeds meer digitale omgeving effectief beheren en toegankelijk maken voor het publiek. 

Dit toont aan dat voor bedrijven en organisaties in alle sectoren concurrerend blijven in het digitale domein niet langer een luxe is, maar een noodzaak.

Hoewel de onderzochte landen veel verschillen vertonen, hebben we ook ontdekkingen gedaan die voor iedereen gelden. Dit herinnert ons eraan dat technologie de wereld snel verandert en bedrijven die niet met technologie meegaan, worden aangemoedigd om nieuwe ideeën te bedenken en digitale manieren van communiceren te gebruiken. Dit is goed voor zowel klanten als bedrijven omdat het communiceren makkelijker maakt. 

Samengevat: Het belang van technologiebedrijven en apps als belangrijkste manier waarop mensen over de hele wereld met elkaar praten, laat zien dat communicatie aan het veranderen is. Dit laat zien dat alle soorten bedrijven digitale communicatie moeten gebruiken om relevant te blijven en om in te spelen op de behoeften van een steeds meer verbonden wereld.


Externe bronnen:

Baluch, A. (2023, February 8). 38 E-Commerce Statistics Of 2023. Forbes Advisor.

https://www.forbes.com/advisor/business/ecommerce-statistics/

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws