Waarom een afspraakherinnering per SMS zo goed werkt.
Als je het woord ‘afspraakherinnering’ hoort, denk je al gauw aan de zorg, want bijna iedereen kent deze handige service inmiddels al uit eigen ervaring. Een paar uur of een dag van tevoren ontvang je een SMS bericht op je telefoon als reminder voor je afspraak bij de tandarts, specialist of andere zorgverlener. Maar wist je dat zo’n SMS’je ook voor veel andere bedrijven en instellingen een slimme tool is, die veel kan opleveren?
SMS verlaagt het aantal ‘no-shows’
Niet alleen de zorgsector is erop gebrand om het aantal ‘no-shows’ (mensen die niet op hun afspraak verschijnen) zo laag mogelijk te houden. Ook veel bedrijven kampen met dit probleem, zeker nu er door de coronacrisis meer op afspraak wordt gewinkeld, besteld en gereserveerd. Maar, zelfs los van de coronacrisis zijn er altijd mensen die, al dan niet expres, hun reservering of afspraak vergeten en niet komen opdagen. Denk bijvoorbeeld aan restaurants en verhuurbedrijven. Dat kost geld, want personeel staat klaar, de kosten gaan door maar je loopt omzet mis. Ook kappers, schoonheidssalons, bezorgdiensten, cateraars en veel andere ondernemers hebben baat bij het sturen van een afspraakherinnering.
Grotere klanttevredenheid met SMS
Met een herinnering via SMS verlaag je het aantal ‘no-shows’ aanzienlijk. Dat weten wij bij Spryng uit ervaring. Wij begonnen ons bedrijf om het aantal ‘no-shows’ in de zorg terug te dringen en dat is goed gelukt. Nog altijd worden er miljoenen euro’s bespaard door het sturen van simpele SMS reminders naar patiënten en cliënten in de zorg. En het mooie van deze gerichte communicatie is dat het zeer gewaardeerd wordt door de ontvanger. Iedereen heeft tegenwoordig 24/7 z’n mobiele telefoon bij de hand en een SMS bericht wordt beschouwd als een laagdrempelige, persoonlijke manier van communiceren. Die ook wordt afgeleverd als er geen wifi-verbinding is. Een afspraakherinnering per SMS is dus niet alleen effectief vanwege het verlagen van het aantal ‘no-shows’. Deze SMS service wordt zeer gewaardeerd door de ontvangers en vergroot de klanttevredenheid. Als dat geen win-win is?
Hoe werkt een afspraakherinnering via SMS?
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Met één SMS API van Spryng kun je direct automatisch SMS berichten versturen naar je klanten. Dat kan een paar uur vóór de afspraak maar ook een of enkele dagen ervoor. De SMS service kan in veel gevallen worden verbonden met een afsprakenplanner. Spryng heeft al connecties met bijvoorbeeld TIMEBLOCKR, Resengo, SAYWHEN, Tablebooker, Salonhub & Da Vinci Salonsoftware. Je bepaalt uiteraard zelf de inhoud van het bericht, de afzender en op welk moment je de SMS wilt verzenden. Het systeem doet de rest. En het allerbelangrijkste: het aantal ‘no-shows’ zal direct verminderen. Dat betekent kostenbesparing én omzetverhoging!
De voordelen van een afspraakherinnering via SMS
- Verbinding met veel afsprakenplanners mogelijk, volledig geautomatiseerd;
- Je bepaalt zelf de tekst van het SMS bericht, afzender en wanneer de SMS wordt verstuurd;
- Je bespaart aanzienlijk in kosten (door verlaging van het aantal ‘no-shows’);
- Je verhoogt je serviceniveau op een snelle en simpele manier (want klanten waarderen zo’n reminder en zien het als positieve communicatie);
- Lage kosten: SMS is voordeliger dan een telefoongesprek voeren of een brief versturen;
- Een SMS heeft een hogere attentiewaarde en hogere ‘open rate’ dan e-mail.
SMS service: effectief voor elke sector
Een afspraakherinnering versturen per SMS is effectief, goedkoop en interessant voor veel bedrijven en sectoren. Maar er zijn uiteraard nog veel meer slimme toepassingen, ook voor jouw business. Wil je precies weten wat de voordelen van SMS voor jouw bedrijf zijn? Spryng inventariseert dit kosteloos voor je. Wij hebben jarenlange messaging ervaring in vele sectoren, waaronder de retail, horeca, transport, logistiek, zorg en e-commerce. Die kennis delen wij graag. Bel voor een vrijblijvend gesprek of een afspraak bij jou of bij ons op kantoor. Dan bevestigen wij die nog even per SMS. Stuur een brief of bel ons voor meer informatie of een vrijblijvende offerte: info@spryng.nl of +31 20 770 30 05